Selasa, 25 Ogos 2009

Kecurian motosikal di UKM

Assalamualaikum kepada semua pembaca.

kes kecurian motosikal di UKM sudah tidak asing lagi bagi kita. Boleh dikatakan setiap bulan mesti ada kes kecurian motosikal berlaku di UKM samada di Pusanika ataupun di fakulti. sebagai warga yang perihatin terhadap isu yang tiada penyelesaian ini. saya ingin mengingatkan kepada kawan-kawan, jaga la motosikal anda dengan sebaik mungkin. Sebelum meninggalkan motosikal, pastikan motosikal anda dikunci sebaik mungkin. Kalau boleh, beli la solek yang kukuh sikit, xpon korang beli banyak2..pasang je kat motor korang. kita xleh set dalam kepala yang kita pasang solek ikat motor, motor kita dah selamat. Set dalam kepala kita, solek hanya untuk melambatkan proses kutu nak curi motor je.

ala pakai solek yang mahal-mahal pon kena curi jgk, itu antara jawapan yang kita sering dengar bila kita dapat tahu kalau ada motosikal yang pakai solek rm 400 ringgit hilang. yang tu kisah lain..yang penting harta benda kita k.

Antara faktor-faktor kecurian motosikal antara lainnya ialah kecuaian kita sendiri, contohnya tertinggalkan kunci motosikal kat motor..pe lagi, peluang keemasan bagi kaki curi la kalau ada budak yang tinggal kunci motor kat motor. Solek dah pasang cantik punya, alih-alih kunci tertinggal kat motor plak..sia2 je kan kunci motor. Oleh itu, pastikan anak kunci ada ditangan anda sebelum meninggalkan motosikal anda.

Tempat dan waktu merupakan salah satu aspek yang amat penting dalam memastikan motosikal anda selamat. tempat dan waktu boleh dikatakan perkara yang mesti difikirkan bersama bila nak paking motosikal. Ini kerana pemilihan tempat yang jarang dilalui orang memberi peluang kepada kaki curi motor ini nak curi motor korang, dan waktu yang tidak sepatutnya juga menyebabkan motor anda hilang dalam sekelip mata. Antara waktu yang mesti diberikan keutamaan apabila nak paking motosikal ialah pada waktu maghrib di fakulti dan waktu malam di kolej kediaman masing-masing.

2 faktor diatas merupakan mengapa kes kecurian motosikal berlaku di UKm. banyak lagi faktor lain, tak kan la aku nak hurai tentang faktor kemiskinan..xde kaitan langsung pulak kan..kk, apa-apa hal..pastikan motosikal anda berada dalam keadaan selamat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komeng2..jangan malu jangan segan

Senarai Blog Saya