Khamis, 6 Ogos 2009

Soalan-soalan....

Saya ada satu soalan yang hendak diajukan kepada anda semua. Andai kata kita mengunakan bahasa Melayu dulu pada masa sekarang yang canggih dengan pelbagai teknologi, adakah kita akan diketawakan ataupun orang ramai akan menganggap kita ni penegak kepada bahasa Melayu.??

Buat pengetahuan pembaca sekalian, saya pernah melihat satu cerita yang mengisahkan pelakon sekarang melakonkan satu babak drama dengan mengunakan bahasa Melayu dulu. Apa yang pasti, ramai mengatakan drama itu tidak sesuai lagi dengan zaman yang serba moden ini.

Sekiranya bahasa Melayu dulu tidak lagi sesuai digunakan pada masa kini, satu soalan pula akan timbul disini. Adakah bahasa sekarang yang bercampur-aduk dengan sumpah seranah sertai meminjam dari pelbagai bahasa sesuai dijadikan sebagai bahasa pertuturan seharian?.

Jika sekarang bahasa kita sudah tercemar dengan pelbagai unsur sumpah seranah, pinjam meminjam dari bahasa luar. Apakah bahasa yang akan digunakan untuk 10 atau 20 tahun akan datang?.

Apa yang pasti, kita yang ada ini seharusnya mengekalkan kesopanan berbahasa yang kita miliki agar bahasa yang ada sekarang berkekalan pada jangka masa yang panjang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komeng2..jangan malu jangan segan

Senarai Blog Saya